14. december Dorthe Aagesen

Hvad vil vi huske fra kunståret 2019? I dag er det Dorthe Aagesen, overinspektør på Statens Museum for Kunst, der giver sine bud.

Unvergleichlich: Kunst aus Afrika im Bode-Museum, Bode-Museum, Berlin.© Foto: David von Becker

Unvergleichlich: Kunst aus Afrika im Bode-Museum, Bode-Museum, Berlin. Kurateret af Julien Chapuis, Jonathan Fine og Paola Ivanov

Snarere end en særudstilling var dette projekt et museologisk eksperiment, hvor udvalgte værker fra Berlins etnografiske museum midlertidigt blev installeret blandt vestlig kunst i Bode-Museum. Eksperimentet var et modigt og sjældent vellykket forsøg på at skabe en ligeværdig dialog mellem kunst fra Europa og Afrika. Hensigten var at udfordre de traditionelle kategoriseringer af nogle ting som kunst og andre som etnografika, der stadig gennemsyrer museale praksisser. I takt med den voksende opmærksomhed om nødvendigheden af at forholde sig kritisk til eurocentriske traditioner og implementere et mere globalt udsyn er det spørgsmål, der i stadig større grad optager flere vestlige museer. Gode eksempler som dette er dog stadig få.

Boy meets concrete, med Alexander Montgomery-Andersen og Erlend Auestad Danielsen. Del af Teater Freezeproductions. Instrueret af Hanne Trap Friis. Foto: Dida G. Heilmann / Nuuk Nordisk Kulturfestival.

Nuuk Nordisk Kulturfestival, Nuuk, Grønland

Kulturfestivalen i Nuuk dette efterår gjorde stort indtryk som en vital platform for påtrængende spørgsmål om kulturel identitet – både historisk og i nutiden. Festivalen præsenterede ny grønlandsk billedkunst, performance, dans, musik og litteratur sammen med kunst og kultur fra andre nordiske regioner, herunder Sápmi og fra Canada og Alaska. Den var en stærk påmindelse om, hvad der er på spil for kunstnere og institutioner i tidligere kolonialiserede regioner og hvor kompliceret og sårbar en proces, de befinder sig i. Men også om det ansvar, der påhviler os repræsentanter for tidligere kolonimagter til at medvirke til at løse, hvad der ret beset er en fælles problematik.

Marta Minujín, Menesunda Reloaded, installation view, New Museum, New York, 2019. Foto: Dario Lasagni.

Marta Minujín: Menesunda Reloaded, New Museum, New York. Kurateret af Massimiliano Gioni og Helga Christoffersen 

Ved en kraftpræstation rekonstruerede the New Museum i New York i sommer et betydningsfuldt men sikkert for mange ukendt værk fra midt i 1900-tallet: den argentinske kunstner Marta Minujíns labyrintiske installation Le Menesundaoprindelig opført i Buenos Aires i 1965. Udstillingen var en inddragende crossover mellem installation og performance, der indbød til sanselig oplevelse og samtidig præsenterede en refleksion over sociale strukturer og medialiteter i en kaotisk og omskiftelig urban virkelighed ikke ulig nutidens. Menesunda Reloaded var et berigende nyt bekendtskab med et vigtigt værk på en kunstscene, der sædvanligvis får meget lidt opmærksomhed i Europa.    

– Dorthe Aagesen (f. 1966) er overinspektør på Statens Museum for Kunst, København, med særligt ansvar for samlinger og udvikling. Hun stod bag årets udstilling af Sonja Ferlov Mancoba og arbejder nu på en udstilling omkring tysk ekspressionisme, antropologi og kolonihistorie, der skal vises på museet i 2021.

Læserindlæg