Franz Gertsch, Louisiana, Humlebæk
Den betagende Franz Gertsch-udstilling var en hyldest til den schweiziske kunstners fotorealistiske ekvilibrisme. Gertsch, der er kendt for monumentale portrætter og detaljerede naturmotiver, registrerer livets mindste detaljer og gengiver dem i stor skala. Resultatet er rene meditative oplevelser. Især hans træsnit i kæmpeformat pulserer med en næsten hypnotisk realisme, der skubber til grænsen mellem maleri, tegning og fotografi. Udstillingen viste Gertschs dybtgående arbejde med lys, tekstur og tid, og inviterede publikum til fordybelse og refleksion. For fans af hyperrealisme, landskabsmotiver og intime portrætter var det en uomgængelig udstilling og en stor hyldest til Gertsch og hans eftermæle.
Nyerhvervelser og donationer 2016–2024, Holstebro Kunstmuseum, Holstebro
Udstillingen gav et dynamisk overblik over museets seneste udvikling gennem en fejring af de nutidige og historiske værker, der udvider stedets mangfoldige samling. Udstillingen rummede talrige medier, fra maleri over skulptur til installation, og viste samtidig et museum, der samler i dybden og desuden afspejler byens engagement i kunstnerisk innovation og kulturarv. Blandt højdepunkterne var markante værker som Amalie Smiths Looming (Bugs & Interfaces) (2022) samt værker af Emil Westman Hertz og Lawrence Weiner. Den omhyggeligt kuraterede udstilling indfangede på fin vis samlingens udvikling og rolle i dansk kunsthistorie.
Toril Johannessen, Avskrekking og beroligelse og Åsa Elzén, Notes on a Fallow – The Fogelstad Group and Earth, begge på Bergen Kunsthall, Bergen
Toril Johannessens inspirerende og komplekse udstilling dykkede ned i både videnskabs– og militærhistorien gennem detaljerede serigrafiske kort, der udforskede det dobbeltbundede forhold mellem beskyttelse og kontrol. Udstillingen rummede desuden tekstilværker, tæpper lavet af materialer fra militære overskudslagre, som gerne måtte betrædes. Den aktuelle udstilling, Åsa Elzéns smukke og poetiske Notes on a Fallow – The Fogelstad Group and Earth, er også centreret omkring et tæppe og er inspireret af den svenske feministiske Fogelstad-gruppe. Udstillingen sammenfletter arkivmateriale med organiske elementer, der knytter feminismens historie til forestillinger om bæredygtig jordforvaltning. Begge udstillinger indbyder til dialog omkring menneskets forhold til både jorden og magten, og sidestiller økologisk refleksion med spørgsmål af mere eksistentiel karakter.
– Eamon O’Kane er kunstner og bor i Odense. Siden 2011 har han været professor i billedkunst, maleri og tegning på Kunstakademiet under Universitetet i Bergen. For tiden er han gæsteprofessor på Skolen for Maleri og Billedbaserede Praksisser ved Det Kgl. Danske Kunstakademi i København.
Øvrige bidrag i Kunstkritikks julekalender her