5. december Mads Damsbo

Hvilke udstillinger i Norden var årets bedste? Dagens bud kommer fra Mads Damsbo, direktør på Artcenter Spritten i Aalborg.

Esben Weile Kjær, Hardcore Freedom, performance still, Copenhagen Contemporary, 2020. Foto: Esben Weile Kjær.

Esben Weile Kjær, Hardcore Freedom, Copenhagen Contemporary, København. 

Det har længe stået klart, at kunst og udstillinger i stadig højere grad lever gennem repræsentationen på sociale medier, i billeder, film og kommentarspor. Længe inden, jeg faktisk så Esben Weile Kjærs udstilling Hardcore Freedom på CC havde jeg set et hav af optagelser af performances, begejstrede kommentarspor og super inviterende billeder. Med sine stilsikre installationer og performances slår Weile Kjær en blanding af længsel og dyb melankoli an. En længsel efter natklubbens kollektive krop og overskridelsen af selvet. Og samtidig det melankolske fravær, når festen er overstået og udstillingen står ubemandet hen. På væggen hænger Klokkeblomst som et løfte om Ønskeøen bøjet i neon. Men på Ønskeøen bliver man jo aldrig voksen. 

Tomás Saraceno, Event Horizon, Installation view, Cisternerne, Frederiksberg, 2010. Foto: Torben Eskerod.

Tomás Saraceno, Event Horizon, Cisternerne, Frederiksberg

Med Cisternerne i Søndermarken har Frederiksbergmuseerne de senere år skabt et af hovedstadens mest spændende udstillingsrum. Her forlader vi jordens overflade for at begive os ned i en anden dimension. I Saracenos bearbejdning er det blevet til et fabelagtigt suggestivt rum, hvor spejlinger, arkitektoniske former og kunstnerens signatur-edderkoppespind indgår som elementer i en drømmende rejse i et land uden for tid og rum. Saraceno stiller med sine undersøgende, videnskabsbaserede og sjældent smukke værker spørgsmål ved vores menneskelige udgangspunkt for betragtning af verden. Hvad sker der, hvis vi i stedet lod dyrene stå i centrum af fortællingen? Spørgsmålet giver stilfærdigt ekko, mens vi langsomt sejler gennem værket i robåd. 

Kristian Zahrtmann, Adam i Paradis, 1914. Privateje. Foto: Ole Akhøj.

Kristian Zahrtmann Queer, kunst og lidenskab, Den Hirschsprungske Samling, København; Fuglsang Kunstmuseum, Guldborgsund; og Ribe Kunstmuseum.

En af årets bedste og sjoveste overraskelser var udstillingen med Kristian Zahrtmann (1843-1917), som jeg oplevede på Den Hirschsprungske Samling. Udstillingen kunne det, som den store Masculin.udstilling tilbage i 2013 på Musée d’Orsay i Paris ikke lykkedes med, nemlig at placere det homo-erotiske mellem malerens og tidens motiver i øvrigt. Zahrtmann inkarnerer vel nærmest belle époque på dansk grund. Hans billeder balancerer ikke mindst med nutidens øjne på kanten mellem kunst og kitsch. Men vi får et sjældent kig ind i de Herman Bang’ske saloner på kanten til det 20. Århundrede, hvor vi ellers er vant til at tænke L.A. Ring og realisme. Virkelig opløftende at få et andet blik på storbyen og en lejlighed til at overveje køn og seksualitet på baggrund af Zahrtmanns tidlige, moderne værker.

– Mads Damsbo er mag.art. i kunsthistorie fra København og Johannesburg. Han er direktør på Artcenter Spritten, en helt ny kunsthal, der åbner i Aalborg i 2023. 

Se de øvrige bidrag i Kunstkritikks julekalender her.

Læserindlæg