Benyt anførselstegn for et eksakt søg, f.eks. ”Edvard Munch”.
24. desember Mariann Enge
Fra årets overload av opplevelser trekker Kunstkritikks ansvarlige redaktør Mariann Enge frem tre utstillinger hun ikke kan glemme.
Benyt anførselstegn for et eksakt søg, f.eks. ”Edvard Munch”.
Fra årets overload av opplevelser trekker Kunstkritikks ansvarlige redaktør Mariann Enge frem tre utstillinger hun ikke kan glemme.
D Hardings pigmentbilder hvisker ordløst om personlige og transgenerasjonelle traumer – men også om håp og begjær.
Kunsten i 2022 var bedst i mørke eller set gennem hullet i en doughnut, mener Kunstkritikks redaktør i Danmark.
Tre utställningar som gjorde starkt intryck på Kunstkritikks svenske redaktör under 2022.
– Da jeg så Van Gogh smurt ind i suppe, fik jeg en svigen i brystet. Først troede jeg, det var vrede, men så kunne jeg mærke, det var håb, siger kunstner Karin Lorentzen.
Topp-tre-listen til Kunstkritikks norske redaktør, Stian Gabrielsen, avslører ham som irritabel estet.
Svaghederne ved aktivistens emotionelle politik falder i øjnene under Hanan Benammars udstilling på Hordaland Kunstsenter.
Kunstneren John Skoog mindes disse ‘usynligheder’ fra kunståret 2022.
Curatorn Anders Kreuger listar årets mest minnesvärda utställningar i sin hemstad Helsingfors.
Levende arkiver og skeiv polarhistorie var blant årets høydepunkter for Katya García-Antón, direktør for Nordnorsk Kunstmuseum.
Nivi Christensen glæder sig over, at den koloniale kritik også var tydelig i 2022. Og så fik hun kuldegysninger ved synet af de første værker fra Grønlands Kunstskole.
Hovedpersonene i billedkunstner Louise Jacobs debutroman tar dop og tisser på seg før de leser fransk poesi på nynorsk.
– Det er en ukultur å arrangere noe uten at vi har midlene til å gjøre det ordentlig, sier daglig leder, Karen Rosness.
Regeringens plan att förvandla Moderna Museet till en myndighetskoloss är ogenomtänkt och vårdslös.
En kaffekopp møter høyteknologiske missiler på et messebord i Nikita Teryoshins utstilling på Fotografihuset.
Thora Dolven Balke og Lila de Magalhães skaper en helhet som skjærer i øynene på Entrée i Bergen.