Københavnudstilling igen

Sidste gang hed den Copenhagen Art Festival. Det gør den ikke længere, men det er de samme kunsthaller, som står bag storstilet udstilling i København efteråret 2015.

Yorgos Sapountzis, Deus Ex Machina, performance, del af Copenhagen Art Festival, 2012. Foto: Overgaden.
Yorgos Sapountzis, Deus Ex Machina, performance, del af Copenhagen Art Festival, 2012. Foto: Overgaden.

De fem københavnske kunsthaller – Den Frie, Gl. Strand, Kunsthal Charlottenborg, Nikolaj Kunsthal og Overgaden – der i 2012 stod bag Copenhagen Art Festival arbejder atter sammen omkring en udstilling i efteråret 2015.

I en pressemeddelelse udsendt fra Copenhagen Art Festival i dag fremgår det, at kunsthallerne har «arbejdet på at skabe et nyt format, som igen vil give københavnerne et markant møde med den nyeste kunst fra både den nationale og internationale arena.» Det er værd at bemærke pressetekstens overskrift – «De fem københavnske kunsthaller skaber udstilling sammen» – og at termen «Copenhagen Art Festival» denne gang tilsyneladende kun anvendes som en reference i relation til «det tidligere makkerskab omkring kunstfestivalen,» snarere end at fungere som egentlig ramme for projektet.

Til forskel for festivalen i 2012 opererer man denne gang med en kurator for det samlede projekt, nemlig belgiske Sonia Dermience (f. 1961), som i 2002 var med til at stifte kuratorkollektivet Komplot i Bruxelles. Siden 2010 har Komplot, som beskæftiger sig med såkaldt «nomadiske kreative praksisser,» holdt til i et ombygget pakhus dedikeret til udstillinger, residencies og kunstneratelier. Dermience har blandt andet forestået omfattende forskning om kollaborative kunststrømninger i Belgien siden 1968.

Ifølge presseteksten skal Demience samarbejde med de fem kunsthaller omkring en fælles udstilling, «hvor husene og deres specifikke lokaliteter og profiler kommer til at spille en central rolle.» Dermience vil fokusere på «vores samtid som en tid med økonomisk og politisk ustabilitet og desuden genoptage diskussionen om det postmoderne. Hvad skaber et samfund – lokalt og i et større perspektiv.»

Foreløbig har barnet ikke noget navn. Det fremgår ikke hvor omfattende projektet vil blive – om dette er endnu et forsøg på at skabe en københavnsk biennale fra en ny vinkel, om udstillingen i lighed med Copenhagen Art Festival i 2012 også vil finde sted i byrummet og hvordan institutionerne vil samarbejde. Kunsthallerne lover at de kommende måneder vil bringe mere information om udstillingskoncept og kunstnernavne.

Jeppe Heins bidrag ILOVIT til Copenhagen Art Festival 2012 bestod i en middelalderlig markedsplads i det centrale København. Foto: Andreas Bro.
Jeppe Hein bidrog til Copenhagen Art Festival 2012 med ILOVIT, en middelalderlig markedsplads i det centrale København. Foto: Andreas Bro.

Læserindlæg