Millionbeløb til digital kunst

Ansøgerfeltet til Nordisk Kulturfonds satsning på digital kunst og kultur er sat. På papiret er det et broget felt, mens Danmark tegner sig for halvdelen af forslagene.

Fra sciencefuture.nu, presentation af scienceFUTURE (energy) - the cloud life of X, et af de de 21 ansøgerprojekterne.
Fra sciencefuture.nu, presentation af scienceFUTURE (energy) – the cloud life of X, et af de de 21 ansøgerprojekterne.

Hvis den internationale samtidskunst, som Claire Bishop har skrevet i Artforum hjemsøges af en «digital divide», så er den nordiske samtidskunst snarere kendetegnet ved en «digital ignorance». Ikke at der ikke sker noget inden for det felt i Norden, slet ikke, men der er tale om aktiviteter, som generelt set går under restens af kunstverdens radar, fx er udstillinger med digital kunst på større museer nærmest ikke-eksisterende. Kiasma i Helsinki, Kunstbygningen i Århus og Museet for Samtidskunst i Roskilde er nogle af de få institutioner, som vedvarende har dedikeret sig til denne nye kunstform. Tilsyneladende har også Nordisk Kulturfond nu fået øje på det digitale felt. I hvert fald har de afsat tre millioner danske kroner til et projekt som i 2015-2016 skal være «Årets Nordiske Kulturbegivenhed». En ambition, der er til at tage og føle på. Digital kunst og kultur skal frem på scenen som et fyrtårnsprojekt for Nordisk Kulturfond. Om de mange penge er en enkeltstående satsning eller om der kommer flere vides dog endnu ikke. Beløbet er stort, men det er samtidig ikke første gang, at det digitale felt tildeles penge fra en kulturpulje. Vil man for alvor promovere og udvikle feltet, så kræver det vedvarende støtte.

Om Nordisk Kulturfond vælger at forsætte støtten i fremtiden afhænger sandsynligvis også af om «Årets Nordiske Kulturbegivenhed» bliver en succes.

Navnene på de 21 ansøgerprojekterne blev offentliggjort i sidste uge, og skimmer man listen er det tydelig oplægget har trukket interesse fra vidt forskellige fronter og derfor også er blevet tolket meget forskelligt. Ud fra titel og navn alene er det selvfølgelig svært at bedømme projekterne, men blandt ansøgerne finder man Stiftelsen Dansens Hus, Svenska Filminstitutet, The Finnish Society of Bioart og Institut for Æstetik og Kommunikation på Århus Universitet. Sidstnævnte har siden starten af 2000’erne markeret sig internationalt blandt andet som organisator af softwarefestivalen Read_me (2004) og de seneste par år som samarbejdspartner med Transmediale i Berlin, men ellers er ansøgerne ikke umiddelbart kendte sværvægtere inden for feltet. Derudover er det værd at bemærke, at den etablerede kunstverden umiddelbart glimrer ved sit fravær. Ingen kunstmuseer er at finde på listen, men måske er nogle af projekterne kuraterede festivaler og udstillinger, som fx An: other North?

Juryen består af formand Malika Makouf Rasmussen (DK), Kristian Keinänen (FI), Anders Mildner (SE), Rasmus Adrian (DK) og Sigrún Hardardóttir (IS). Flere af dem har prominente positioner i det kulturliv som teknologi efterhånden er en naturlig del af, men de er ikke ligefrem førende aktører inden for den digitale kunst i Norden. Mest interessant synes Hardardóttir, der har været progressiv på den islandske scene, blandt andet som organisator af Raflost Icelandic Festival of Electronic Art. Juryens sammensætning – som også tæller en musikchef, en industriel designer, en «konceptudvikler» og en elektronisk musiker – signalerer således af satsningen sigter mere på kultur i bred forstand end på kunst.

Vinderen annonceres 3. juni 2014.

Læserindlæg