Nordiske gallerier bag ny messe i Basel

Christian Andersen fra København og Esperanza Rosales fra Oslo lancerer June på messeugen i Basel.

Anne Speier, Die Schwestern Fleiss, 2018. Olie, akryl og screen print på lærred, 141,5 x 230 cm. Repræsenteret af Galerie Meyer Kainer fra Wien, som er blandt deltagerne på June. Foto: Secession, Wien.

Når messeugen åbner i Basel i juni, vil der i år være en ny udstillingsplatform, June, kun to minutters gang fra indgangen til hovedmessen, Art Basel.

June har deltagelse af 15 internationale gallerier og er initieret af to gallerister; henholdsvis Esperanza Rosales fra VII, VII i Oslo, og Christian Andersen fra københavnergalleriet af samme navn. De har begge deltaget på Liste, den cool lillesøster-messe for yngre gallerier siden 2012, men fik i år lyst til at gøre noget andet.

På June vil der være et område, hvor bidragene fra de forskellige gallerier blander sig som på en traditionel udstilling. De enkelte gallerier vil heller ikke være adskilt af vægge, selvom de stadig har deres egne områder selv at passe. I pressemeddelelsen omtales June som en «udstillingsplatform, der medvirker til at promovere yngre kunstnere, såvel som til at genopdage mere etablerede aktører». Men hvorfor så ikke kalde det en messe?

«Det lyder måske underligt, men lige med dette projekt betyder salgsdelen mindre for os, end at have et nyt sted i Basel, en ny platform og kontekst, at vise vores programmer i. June udspringer af to ting: adgangen til et utroligt rum og lysten til at lave et udstillingsmiljø i messeugen, som er selvorganiseret og fungerer på vores egne betingelser. Vi har begge deltaget på mange messer i de sidste mange år og vi har en ret klar fornemmelse af hvad gallerier har brug for. Som deltager på en almindelig messe træder du normalt ind i en allerede eksisterende struktur; der er en ledelse, ansatte, et sted og en promoveringsmaskine. Vi ville gerne forsøge at stå for alt dette selv,» siger Rosales og Andersen til Kunstkritikk.

Listen af deltagende gallerier er ikke uinteressant. Enkelte er slet ikke gallerier; som for eksempel kunstcenteret Midway Contemporary Art fra Minneapolis eller det kuraterede projektrum Lulu fra Mexico City. Faktisk er der for flertallet tale om, at det er første gang de præsenterer noget i Basel. Der er også etablerede gallerier iblandt, som man måske ville vente at finde på Art Basel såsom Galerie Meyer Kainer fra Wien. Nogle af gallerierne deler også kunstnere.

«Det er helt sikkert kollegialt i den forstand, at vores har mange fællestræk i måden vi driver gallerier på. Der er en gensidig respekt gallerierne imellem. Nogle af os er venner og vi har fulgt hinandens programmer gennem længere tid. Det giver en familiær fornemmelse, som vi synes er vigtig,» siger Rosales og Andersen. 

Adspurgt om, hvorvidt June er tænkt som en tilbagevendende begivenhed, lyder det: «Hvis interessen er stor nok, kan det måske ske igen. Lige nu er vi fokuseret på 2019. Vi håber at kunne tilbyde publikum et pusterum, et sted for refleksion, på årest travleste kunstuge.»

June er åben fra 10.-14. juni i den bygning, tegnet af Herzog & de Meuron, der tidligere husede galleriet Freymond-Guth Fine Arts. Følgende gallerier har foreløbig bekræftet deres deltagelse: VI, VII, Oslo; Christian Andersen, København; Ellen de Bruijne Projects, Amsterdam; Erik Nordenhake, Stockholm; François Ghebaly, Los Angeles; Gaudel de Stampa, Paris; The Green Gallery, Milwaukee; Hannah Hoffman, Los Angeles; Kai Matsumiya, New York; Kristina Kite Gallery, Los Angeles; Lulu, Mexico City; Galerie Meyer Kainer, Wien; Midway Contemporary Art, Minneapolis; Misako & Rosen, Tokyo; Stigter van Doesburg, Amsterdam.

Læserindlæg