Hvilke udstillinger, begivenheder og publikationer var de bedste i 2012? I Kunstkritikks julekalender opsummerer Kunstkritikks egne skribenter og inviterede gæster kunståret 2012. Den første i rækken er Rhea Dall, senest kurator på Kunsthal Charlottenborg, København og nu i gang med et Ph.d-stipendiat på Københavns Universitet om eksperimenter mellem udstilling og uddannelse.
Bedste udstilling
Bedste event
Pressekonference, 7. Berlin Biennale. Af mine yndlingsperformances dette år var flere ufrivillige. Blandt andet da spektaklet i Berlin viste sig skåret over en ny læst – nemlig den politiserede agenda, som Artur Żmijewski havde opsat som diktum. I tråd hermed blev biennalens pressekonferencen omdannet til en politisk diskussion. Og det var en fornøjelse at se Klaus Biesenbach indgå i rundbordssamtale med Occupy Berlin, (andre) kunstnere og journalister. Ikke udelt godt. Men alt sammen er på bånd. Der var minimum 5 filmhold i gang, næsten US-election style (hvilket i grunden nok er et mere reelt bud på en af årets mest absurde politiske parader). Og der blev ihærdigt filmet videre under åbningsdagene – så nu venter vi spændt på «The Movie», hvor kunstscenens rynken-på-næsen af KWs forvandling til «BZ» bliver vist – som Żmijewkis værk, natürlich. |
|||
Pressekonference, dOCUMENTA (13), Kassel. Gestussen – som Lars Bang Larsen har beskrevet andetsteds her på Kunstkritikk blev tydeligvis vigtig i 2012. Og ligesom Żmijewski udmærkede kurator Carolyn Christov-Bakargiev sig ved at gøre pressekonferencen for dOCUMENTA (13) til en performance, da hun annoncerede, at hun i stedet for en klassisk tale ville forelæse med udgangspunkt i sit hovedessay om udstillingen, og derefter – i reaktion på utålmodige journalisters mumlen – kategorisk og lettere opgivende droppede sider af teksten under kommandoen «skip skip skip» – så dikterede videre en stund – og så fremdeles. |
|||
Yorgos Sapountzis, Eating & Reading, Overgaden, København. På Overgaden – i kontekst af Copenhagen Art Festival – var det en stor fornøjelse at blive bespist af kunstneren selv (som efter forlydender er tidligere kok) – med tilhørende oplæsning, vin og en fantastisk komposition for strygekvintet af norske Øyvind Torvund, Sapountzis’ gennemgående samarbejdspartner udi musikken. Aftenen var, udover at være et lysende eksempel på Sapountzis’ iscensættelser mellem (græsk) tragedie, skæve (sjove) toner og salvende ritualer, én af de lidt vemodige, sidste events under Henriette Bretton-Meyers kyndige ledelse, der gennem de sidste år har givet så utrolig meget til København og løftet Overgaden ind i en helt ny liga – tusind tak for det! |
Bedste publikation
Robertson & Stadler (red.), Revolution: A Reader, Paraguay Press / Publication Studio. Et af de mere tunge (+1000sider) must have items fra 2012. En antologi med en strøm af kommentarer fra de to redaktører Lisa Robertson og Matthew Stadler samt nu langsomt også et kor af læsere, som stemmer i eller imod her. Den fysiske udgave har i Paraguay Press’ print selvstændigt trykte omslag – altid unikke eksemplarer. Samlet i revolutionens ånd! |
|||
Patti Smith, Just Kids, lydbog, Harper Audio Bogen udkom i 2010 og lydbogen i 2011 – men jeg fik først fingrene i guldet i år. Til gengæld var det så balsam for sjælen at høre Pattis sprøde stemme læse højt af denne sentimentale salut til hendes tidlige NYC år. |
|||
Lena Dunham (instr.), Girls, HBO. Det er længe siden, at jeg har været så pinlig over så dårlig sex uden selv at have været involveret. Og det er bare begyndelsen på et sandt slaraffenland af første-verdens-problemer – herunder også kunstverdenens pinagtigheder på praktikantniveau – i let spiselige 30 minutters pakker. (Se den fx på: movie2k.to) |
Læserindlæg