Benyt anførselstegn for et eksakt søg, f.eks. ”Edvard Munch”.
Variasjoner over aktivistisk form
Hva vil det si å skrive kunstkritisk om Occupy Wall Street?
Benyt anførselstegn for et eksakt søg, f.eks. ”Edvard Munch”.
Hva vil det si å skrive kunstkritisk om Occupy Wall Street?
Populistpartiet Sannfinländarnas valframgång i april 2011 skakade Finland och ledde till en intensiv offentlig debatt om immigration. Men har samtidskonsten reagerat?
Munch-museet blir etter all sannsynlighet værende på Tøyen. Men er Oslos politikere villige til å investere tilstrekkelig for å gjøre Tøyen til en suksesshistorie?
På det första seminariet inför Berlinbiennalen 2012 ersätts konst med politik, på bekostnad av både lyhördhet och radikalitet.
Fra kvinnelige former til James Turrell på Ekeberg Skulpturpark: en liten seier for det kunstfaglige eller simpelthen en overgang fra plump til strømlinjeformet populisme?
Seminariet Den nya modellen på Tensta Konsthall vill diskutera framtiden, men lyckas aldrig lämna Palle Nielsens 70-tal.
Årets utgave av kunstmessen Frieze viser at kritiske bestillingsverk i bunn og grunn støtter opp om messeformatet.
Når politisk retorik anvendes til at servicere kunstinstitutionen har institutionskritikken spillet fallit.
Dersom nivået på det kunstfaglige arbeidet i Norge skal heves ytterligere, må snart institusjonene tørre å se etter ledere innenfor landets grenser.
Den institusjonelle omfavnelsen av «gatekunst» er ikke uskyldig moro til bruk for å pynte på besøkstallene. Det handler om et knefall for populistiske og kommersielle krefter.
Terry Smiths föreläsning på Moderna Museet visar båda styrkorna och svagheterna i projektet att skriva den globala samtidskonstens historia.
Den omklamrende og pacificerende velfærdsstat er forvandlet til en straffende og umyndiggørende velfærdsstat. Dog uden antydninger af den frisættelse af individet som liberalisterne prædikede om.
Julia Selin når oanade höjder på nytt galleri i Malmö.
Siden 2019 har vævere arbejdet på de gobeliner af Bjørn Nørgaard, Tal R, Kirstine Roepstorff og Alexander Tovborg, som i dag blev offentliggjort i Paris.
Kollektivet YEARS’ udstilling er frustrerende, som et konsolspil uden regler. Ond og god på samme tid.
– Det er en ukultur å arrangere noe uten at vi har midlene til å gjøre det ordentlig, sier daglig leder, Karen Rosness.