Kurator afslører tema for Venedigbiennalen 2013

– Hvorfor forsøge at skabe et billede af verden når verden selv bliver mere og mere som et billede, spurgte Massimiliano Gioni på et pressemøde i Venedig i går, hvor han introducerede biennalens tema.

Ca’ Giustinian,  San Marco, Venedig.

I går blev det traditionelle møde afholdt i Ca’ Giustinian, Venedigbiennalens hovedkontor, hvor biennalens præsident, Paolo Baratta og kuratoren for den 55. Venedigbiennale, Massimiliano Gioni, for første gang møder repræsentanterne for næste års nationale pavilloner. På det efterfølgende pressemøde afslørede Gioni titlen for den internationale udstilling på Arsensale, som han kuraterer: Il Palazzo Enciclopedico / The Encyclopedic Palace.

Af biennalens pr-materiale fremgår det, at Gioni motiverede temaet med udgangspunkt i fortællingen om den italiensk-amerikanske, autodidakte kunstner Marino Auriti, som «16. november 1955 indleverede et design til det amerikanske patentkontor, Palazzo Enciclopedico, som beskrev et imaginært museum beregnet til at skulle huse alverdens viden og dermed sammenbringe menneskehedens største opdagelser, fra hjulet til satellitten. Auritis plan blev naturligvis aldrig ført ud i livet men forestillingen om universel, altfavnende viden er en drøm, der jævnligt dukker up igennem historien og som eccentrikere som Auritis deler med mange andre af kunstnere, skribenter, videnskabsmænd og profeter, som har prøvet – ofte forgæves – at fremstille et billede af verden som ville indfange dens uendelige variation og rigdom. Disse personlige kosmologier inklusiv deres allestedsnærværende desillusioner kaster lys på den konstante udfordring, som består i at forene selvet med universet, det subjektive med det kollektive, det specifikke med det generelle, individet med den tids kultur.»

Marino Auriti (1891–1980), model af Encyclopedic Palace of the World, ca. 1950.

På mødet forklarede Gioni videre: «Vi kæmper med en oversvømmelse af information, der gør at sådanne forsøg på at strukturere vores viden i et altinkluderende system synes endnu mere nødvendigt og desperat i dag. Den internationale udstilling vil udforske disse forestillinger og fantasier i en udstilling, der – ligesom Auritis encyklopædiske palads – vil kombinere samtidskunstværker, historiske artefakter og fundne objekter». Udstillingen vil «reflektere over de måder hvorpå billeder er blevet anvendt til at organisere viden og skabe vores oplevelse af verden» og inspireret af forskeren Hans Beltings begreb «en billedantropologi». «Hvilket rum er til rådighed for interne billeder, for drømme, hallucinationer og visioner – i en æra belejret af ydre billeder? Hvad er meningen med at skabe et billede af verden når, verden selv til stadighed bliver mere og mere som et billede? Hvor langt strækker det imaginære domæne sig, når folk stadig slås i billedets navn?»

De nationale deltagere vil som vanligt præsentere deres egne udstillinger i de historiske pavilloner i Giardini-området samt i Venedig by. Otte nye lande deltager for første gang. Det drejer sig om: Bahamas, Bahrain, Kosovo, Kuwait, Maldiverne, Elfenbenskysten, Nigeria og Paraguay.

Den 55. Venedigbiennale forløber fra 1. juni til 24. november, 2013. Preview 29.-31.maj, 2013.

Comments