Kuratorworkshop for ikke-realiserede drømmeprojekter

– Dynamikken og tilliden som blev udviklet i den lille gruppe var ganske unik, siger Geir Haraldseth, deltager på weekendens kuratorworkshop i Reykjavik.

Viktorija Siaulyte (medarrangør) og Rael Altel, Rhea Dall og Laura Mott. Foto: Geir Haraldseth.
Viktorija Siaulyte (medarrangør) og workshopdeltagerne Rael Altel, Rhea Dall og Laura Mott. Foto: Geir Haraldseth.

Som del af den netop overståede kunstfestival Sequences i Reykjavik blev der i weekenden afholdt en nordisk/baltisk kuratorworkshop, Ships at Sea. Initiativtagerne er den danske kunstner og kurator Lise Nellemann (stifter af Sparwasser HQ, Berlin), freelancekurator Viktorija Siaulyte fra Litauen og islandske Markus Thor Andresson, som også er en af kuratorerne bag årets udgave af Sequences. Sammen har de stiftet Nordic/Baltic Curators Caucus, som har til formål «at lave et lille, støt voksende netværk for freelancere og kuratorer som nyligt er blevet tilknyttet en institution (og som har erfaringer med uafhængig kuratorisk praksis)», som det lyder i pressemeddelelsen. Weekendens kuratorworkshop er del af dette projekt, hvor fem udvalgte kuratorer – Geir Haraldseth (NO); Laura Mott (US/S), Rael Artel (EST) Rhea Dall (DK), og Birta Gudjonsdottir (IS) – var inviteret til at diskutere ufærdige ideer og ikkerealiserede drømmeprojekter i to dage.

Kunstkritikk talte med Lise Nellemann om processen og erfaringerne fra den første workshop:

– Vi var enige om, at det ikke skulle være en uddannelses-workshop og derfor inviterede vi kuratorer hvis praksis allerede har en vis profil. Det var også vigtigt, at folk havde praktisk erfaring, så vi kunne undgå at tale for meget om den side af sagen og udelukkende fokusere på indhold og ideer. Gruppen var med vilje ikke «kurateret» i forhold en særlig tematik. Alligevel kan man nok sige, at gruppen af kuratorer havde en nogenlunde fælles forståelse af samtidskunst og dens rolle i samfundet. Vi har også kigget efter personer, som man kunne forestille sig ville være solidariske og have lyst til at dele deres erfaringer.

Deltagerne vidste at de skulle komme med ufærdige projekter. Alle var meget åbne og medbragte interessante ideer at arbejde med. En nyligt udnævnt direktør for et regionalmuseum kom eksempelvis med en allerede programsat udstilling med lokale kunstnere og efterspurgte input til research og fremgangsmåde. Selve mødets struktur var funderet på filmverdenens manuskriptworkshops, hvor deltagerne præsenterer deres kuratoriske  «manuskripter» og hvor de ikke-realiserede projektideer udvikles i samarbejde i løbet af dagene. Der var både individuelle præsentationer som blev diskuteret i gruppen såvel som rollespil-situationer, som åbnede op for nye perspektiver, siger Nellemann.

Geir Haraldseth, nyansat direktør for Rogaland Kunstsenter i Stavanger og en af workshopdeltagerne, var tilfreds med den feedback han fik på mødet i Reykjavik:

– Prosjektet har forandret seg ganske drastisk med tanke på form og presentasjon, men ideen er fortsatt intakt. Jeg har vært med på flere ulike kuratoriske workshops og har en MA i kuratering og dette var faktisk et format som var veldig nyttig. Det var ikke like akademisk som et studium og friere og mer intenst enn andre workshops. Størrelsen på gruppen (5 stk) og dynamikken og tilliten som ble utviklet i løpet av et par dager på Island var ganske unik.

Lise Nellemann var også tilfreds med pilotudgaven af Ships at Sea:

– Det levede op til ambitionerne og forventningerne. Selvfølgelig kan vi skærpe rollerne og strukturen. Det vil vi gøre til næste gang.

Næste workshop bliver i efteråret 2013. Stedet offentliggøres snart.

Læserindlæg