6. desember

En ASMR-rangle for stressede kulturarbejdere var blandt forfatter og Kunstkritikk-skribent Susanne Christensens mest mindeværdige kunstoplevelser i år.

Alexander Rishaug, Conversations with Land, 2023. Documentation from performance, Midtfjellet Vindpark, Fitjar. Foto: Susanne Christensen.

Alexander Rishaug, Conversations with land, Lydgalleriet, Bergen

En busfuld af nysgerrige individer spredte sig ud over landskabet. Vi besøgte Midtfjellet Vindpark på Fitjar cirka 65 kilometer fra Bergen. I anledning af Alexander Rishaugs udstilling skulle vi opleve de supersoniske lyde som en vindmøllepark sender ud. I gallerirummet var oplevelsen abstrakt, men på turen fik vi en konkret oplevelse af hvad mennesker og dyr reagerer på. 2023 var året for samisk aktivisme, og vindmøllelarm som griber ind i renernes liv på Fosen står centralt i striden. Vindturbinerne var engang en ny og fantastisk ting. Via Rishaugs værk åbnede jeg mig for at den grønne teknologi kan have negative konsekvenser.  

Pinquins & Kjersti Alm Eriksen, Interval, 2023. Dokumentasjon fra performance, Borealis – a festival for experimental music, Bergen. Foto: Johanne Karlsrud.

Pinquins & Kjersti Alm Eriksen, Interval, Borealis – en festival for eksperimentell musikk, Bergen 

Pinquins består af de tre percussionister Sigrun Rogstad Gomnæs, Jennifer Torrence og Ane Marthe Sørlien Holen, og i dette værk samarbejdede de med scenografen Kjersti Alm Eriksen. I midten af scenerummet stod en struktur som lignede skelettet af en endnu ikke færdigbygget hytte. Jeg kom til at tænke på strukturen som en ASMR-rangle til glæde for stressede kulturarbejdere. De fire performere dansede rundt og hev og trak i snore som gjorde ranglen til et rytmeinstrument. Pludselig regnede det med solsikkefrø. Den kinetiske skulptur afgav en masse lyde som vakte behag og undren. 

Harpefoss hotells utendørs visningsrom Okulus, laget av Rintala Eggertsson arkitekter. Foto: Barbora Hollan & Martin Vinje.

Keramikk Ringebu 1993 – 2023, kuratert av Torbjørn Kvasbø og Ingunn Svanes Almedal, Senter for keramisk kunst, Ringebu

Jubilæumsudstilling tredive år efter den legendariske OL-workshop i sommeren 1993 hvor norske keramikere kom i nærkontakt med feltets største stjerner fra Australien, Irland og USA. Laden fungerer godt som udstillingsrum, både lys, luft og svaler slipper ind og gør stemningen magisk. SKK fører an både når det gælder viden om ældre traditioner og cool samtidskeramik. På rejsen til Innlandet fik jeg også en rundvisning i Harpefoss Hotells nye friluftsgalleri. En smukt udformet arkitektonisk platform af træ snor sig over skovbunden og åbner spektakulært op mod Gudbrandsdalslågen.

– Susanne Christensen (født 1969) er forfatter og kritiker bosatt i Bergen og København. Hun er redaktør for Norsk kunstårbok og fast bidragsyder i Vagant. Hun har gitt ut bøkene En punkbønn. Musikk og aktivisme i Russland og Nord-Amerika (2015) og Leonoras reise (2019), begge på Forlaget Oktober.

Øvrige bidrag til Kunstkritikks julekalender finner du her