Alle artikler af Nanna Friis

Klovnedømmet

Le Bicolore i Paris bugner for tiden af dansk kunst fra 1960erne frem til idag, men en ihærdig kuratorisk vilje skygger lidt for alt det gode, der er at kigge på.

Original repeat

Sonia Delaunays spraglede abstraktion breder sig udover lærreder og tøj, papir og biler. Særligt derfor er hendes monotone mønstersprog så dejligt at fordybe sig i.

Camouflage

En ren kvindeudstilling hos Galleri Nils Stærk kan ikke skjule det utilgivelige faktum, at der blandt galleriets 24 kunstnere kun findes to kvinder.

Kvantitetsbevidsthed

Light & Space-bevægelsen har hovedrollen i
Copenhagen Contemporarys ’største udstilling til dato’, men lyshavet drukner værkerne og den magi, kunsthallen insisterer på, bevægelsen skabte.

Metalbegær

Clara Hausmanns kølige udstilling er en invitation til at give sig hen til alle de uregulerede rum, der findes mellem ord og billede.

Kropssprog

Siden 1960’erne har Tomaso Binga forsøgt at bekæmpe et patriarkat, hvis omfang højtuddannede 2021-feminister næppe kan forestille sig. Alene af den grund bør vi kigge og lytte.

ACAB

Både voldsmonopolet og en sprød sjovhed findes, når Astas Lynge formulerer ordløse men glasklare magtkritikker i La Cucinas kliniske kælder.

Følsomme dage

Mamma Andersson pendulerer mellem landskabsdrama og tavse hjem i en stort anlagt soloudstilling på Louisiana, alting sitrer tilbagelænet i de overlegne malerier.

Kunst og ting

– Det er på mange måder en slags grundforskning i, hvordan man laver udstillinger. Nina Beier og Simon Dybbroe Møller løfter lidt af sløret for deres mikroprojektrum, AYE-AYE.

Tilføjet fornylig

Marcel, ma belle

Ingen med intresse för Duchamp – nej, ingen med intresse för konst – nej, ingen med hjärta, bör missa utställningen med Marcel Duchamp på MMK i Frankfurt.