Det bliver tænketanken, udstillingsplatformen og forlaget Laboratoriet for Æstetik og Økologi, der kommer til at stå bag næste udgave af biennalen Alt_Cph, der finder sted i foråret 2020.
Laboratoriet er nok mest kendt for sin forlagsvirksomhed, som efterhånden tæller en lang liste af udgivelser, herunder en del oversættelser af central litteratur, der falder indenfor gruppens interessefelt, «tidens presserende spørgsmål om ulighed, udnyttelse og klimakrise i et eksperimenterende krydsfelt mellem økologier og feminisme,» som det hedder i pressemeddelelsen.
Laboratoriet består af flere medlemmer, men kuratorerne bag biennalen i 2020 bliver Dea Antonsen, Ida Bencke og Miriam Wistreich, som vil lave en udstilling med fokus på relationerne mellem traditionelle håndværksteknikker – brodering, strikning og vævning – og samtidens nyeste teknologier. Udstillingen vil for eksempel se på, hvordan vævningens koder har inspireret computeralgoritmer eller hvordan hæklingsprincipper mimer biologiske vækstprincipper, som har været bestemmende for komplekse matematiske ligninger.
Det er tematikker, som har interesseret mange kunstnere gennem tiden og som nu altså får en hel biennale. Endnu er ingen kunstnernavne dog offentliggjort. Det er heller ikke noget krav, at kuratorerne involverer de kunstnere, som har atelier i Fabrikken, hvor udstillingen finder sted.
Fabrikken for kunst og design er et sjældent sted i København – en centralt beliggende bygning, der er ejet af Københavns Kommune og rummer atelierer, der er til at betale for de i alt 70 kunstnere og designere, der arbejder der til dagligt.
Siden 2006 har Fabrikken haft en årlig kunstmesse for kunstnerdrevne og alternative udstillingsplatforme under navnet Alt_Cph. Kvaliteten af disse messer har været svingende og langt fra altid en must-see-oplevelse. Det blev der dog lavet om på i 2018, da begivenheden skiftede format fra messe til biennale.
Under titlen Over-existing kuraterede søskendeparret Anna og Esben Weile Kjær den første Alt_Cph-biennale udformet som en performancefestival med et program, der var lige så ægte lokalt forankret, som det havde internationalt udsyn, og som ruskede så eftertrykkeligt i den gamle fabrik, at konturerne af samtlige af de festivaller, biennaler, kvadriennaler, som København har forsøgt sig med de sidste 15 år forsvandt som dug for solen.
Sagt på en anden måde: Der er noget at leve op til for de nyudpegede kuratorer for Alt_Cph i 2020. Men lige præcis Laboratoriet for Æstetik og Økologi er også et virkelig godt bud på nogle, der måske vil kunne løfte opgaven.