Alle artikler af Janus Høm

Den svære eksorcisme

– Jeg har indset, at teknologi ikke har meget med magi at gøre, men snarere med noget urovækkende, siger Mark Leckey, der ser sine værker som en slags eksorcisme. Udstillingen åbner i København imorgen.

Den digitale hoarder

Mark Leckeys retrospektive udstilling på MoMA PS1 er et uomtvisteligt bevis på denne britiske kunstners dybe indvirkning på hele post-net-generationen.

Wiki-sensibilitet

Bredden på afgangsudstilingen fra Det Fynske Akademi er beviset på en uddannelse, der opnår utrolig meget med utrolig lidt. Årets lille tendens er en art «ontologisk kunst».

Affektmanipulation

Cally Spooners første soloudstilling i New York behandler et af samtidens mest udmattende fænomener: instrumentaliseringen af affekt. #feelingblessed

Datablik

At visualisere data er idiosynkratisk, fremgår det af Thorbjørn Laustens solo på Overgaden. Lidt selvmodsigende i forhold til den ensidige «objektivitet» han tilstræber i sit udtryk.

Tilføjet fornylig

Syn, stemme og magt

Hvem bliver hørt i kunstlivet, i kønsdebatten og i samfundet? Den hvide mands system er tilsyneladende stadig styrende for diskussionen omkring køn og repræsentation.

Kunsten som kneppemaskine

Charlottenborg undersøger billedpornografiens frigivelse med en perlerække af danske og internationale kunstnere. Det er ikke kunstens skyld, at bunkepulet skuffer.