Da udstillingen About: The Blank Pages åbnede i går på Malmö Konsthall, skete det som en markering af, at kampen om ligestilling i kunsthistorien også bør rette sig mod de populærkulturelle udgivelser, som det tyske forlag Taschen med deres serie Taschen Basic Art, er repræsentant for.
At den er helt gal med forlagets kunsthistoriske forståelse, kunne kunstnerne EvaMarie Lindahl og Ditte Ejlerskov konstatere, da de i en samtale med Taschen i 2010 lagde ører til udtalelsen: «Kvindelige kunstnere kan ikke være genier.»
– Bemærkningen var et forsøg på at retfærdiggøre, hvorfor kun 5 ud af forlagets i alt 97 monografier omhandler kvindelige kunstnere, fortæller Ditte Ejlerskov til Kunstkritikk.
På baggrund af det tragikomiske udsagn besluttede Lindahl og Ejlerskov sig for på egen hånd at bringe kønslig balance i Taschens mandsdominerede version af kunsthistorien. I samarbejde med bibliotekarer, forskere, kunsthistorikere og kritikere har de gennem de sidste fire år arbejdet på at udfærdige en komplet liste over kvindelige kunstnere, som kvalificerer til at indgå i Basic Art-serien på lige fod med de eksisterende 92 mænd.
– Det har været vigtigt for os, at listen kom til at spejle Taschens udvalg og leve op til deres kriterier samtidig med, at den var så objektiv som muligt. Derfor har det også taget ekstremt lang tid. Som den er nu kunne det i princippet være Taschen, der havde lavet den, vi har bare hjulpet dem lidt, kan man sige, tilføjer Ejlerskov.
Lindahls og Ejlerskovs liste rækker helt tilbage til 1500-tallet og inkluderer navne som Marina Abramović, Judy Chicago, Barbara Kruger, Camille Claudel, Louise Bourgeois, Barbara Hepworth, Eva Hesse, Ana Mendieta, Hannah Höch, Bridget Riley, Sophie Taeuber-Arp, Meret Oppenheim, Agnes Martin og Hannah Wilke. Listen over de 92 kvinder, vedlagt et venligt og humoristisk følgebrev, blev afsendt til Taschen umiddelbart inden udstillingsåbningen i Malmö.
About: The Blank Pages installeres i Mellemrummet, som ligger i forlængelse af kunsthallens boghandel. Her præsenterer Lindahl og Ejlerskov samtlige af de savnede bøger i serien, side om side med de allerede eksisterende. De bøger der repræsenterer de «nye» kvindelige kunstnere har et omslag, som til forveksling ligner dem, der pryder forsiden på de originale udgivelser. Men i modsætning til disse er siderne blanke. Om placeringen mellem boghandelen og udstillingsrummet, siger Ejlerskov:
– Vi vil gerne have fat i de folk, som rent faktisk køber de her mainstream udgivelser. Frem for at præsentere dem for diverse statistikker, der illustrerer problemet, men ikke rykker ved noget, vil vi chokere dem – intervenere i deres umiddelbare verdensopfattelse. Værket eksisterer først i det øjeblik en potentiel køber begynder at bladre i en af de blanke bøger.
Eftersom hele aktionen uværgerligt sætter Taschen og hele den industri, forlaget repræsenterer, i et dårligt lys, har kunstnerne ikke den store forventning til at Taschen lige med det første vil korrigere deres udlægning af kunsthistorien. De er da også tilfredse med blot at genopfriske og måske udvide debatten om ligestilling i kunsten. Men som Ditte Ejlerskov tilføjer:
– Det er selvfølgelig vores håb, at Taschen tager imod opfordringen og udfylder de blanke sider i bøgerne. At de indser, hvor pinligt deres projekt er. Det bedste ville være, hvis de sagsøgte os, for det ville virkelig åbne op for en debat om, hvem der skaber kunsthistorien.
Muligheden for en retssag er ikke helt usandsynlig, eftersom kunstnerne bevidst har kopieret forlagets logo og grafiske design for bedst muligt at mime de farvestrålende og visuelt appellerende bogomslag, som hvert år finder vej til tusindvis af hjem verden over.
Udstillingen kan ses på Malmö Konsthall frem til 15. juni 2014.