Hvilke udstillinger, events og udgivelser var de vigtigste, skarpeste eller mest rørende i 2016? I Kunstkritikks julekalender opsummerer vores egne skribenter og inviterede gæster kunståret 2016. Den første i rækken er kunstneren Marie Lund, som for tiden bor i Paris, hvor hun i februar deltager på gruppeudstillingen Sous le regard de machines pleines d’amour et de grâce på Palais de Tokyo. Til sommer har Lund soloudstilling på Holstebro Kunstmuseum.
UDSTILLINGER
Michael Dean, Sic Glyphs, South London Gallery, London.
Det var virkelig en mavepuster. Her stod hans mange, meget tunge, krops-høje skulpturer og dirrede så smukt, lige dér hvor noget er ved at blive til og falde fra hinanden. Mellem noget helt abstrakt og noget meget faktisk.
Astrid Noacks studiesamling på Holstebro Kunstmuseum.
Oppe under museets loft har Astrid Noacks skitser og modeller stået længe, selvom jeg først så dem fornyligt. De står helt tæt og uoplyst på en række metalhylder. Der er en masse tid indlejret der, og samlingen kan folde sig ud som en hel livstid, hvor hun insisterende har gentaget de samme motiver i forskellige materialer, og i forskellige størrelser.
Anne Imhof, Angst, Kunsthalle Basel.
I et tempo, der var strukket så meget, at det næsten var gået i stå, blev tekstbeskeder sendt og læst, og cigaretter delt til rytmen af Pepsi-dåser der blev åbnet.
EVENTS
Nina Beier, Anti-Ageing, Art Night, London.
To mænd sad i køkkenet med ansigtsmasker på, der som helt tynde skulpturer havde lagt sig hen over deres hoveder. En hund lå på et tæppe i stuen og spillede død, og en ung mand stod udenfor vinduet og kæderøg. Ninas performative skulpturer var installeret i et luksus-lejligheds showroom i det centrale London, og kom virkelig tæt på virkeligheden.
Mayhem/Escho på Roskilde Festival 2016.
På en åben scene og med et væg-til-væg program af musik og poesi delte de generøst ud af deres overskud og integritet. Også til dem, der bare kom forbi og måske ikke selv vidste, at de var klar til at tage imod.
PUBLIKATIONER
Anthony Huberman, Today we should be thinking about, The Artist’s Institute and Koenig Books, 2015.
En samling af de tanker de på Artist Institute har dedikeret til en enkel kunstner igennem et helt år. Og her flere kunstnere og flere år samlet i en virkelig tyk bog. Det er som om tiden har tilladt dem at bevæge sig langt omkring, i stedet for at skulle skynde sig at finde frem til en konklusion. Bogen har ingen billeder, men med en stor og fed skrifttype spreder teksterne som sig fragmenter og som tid, når man bladrer igennem de mange sider.
Quinn Latimer, Sarah Lucas – Describe This Distance, Mousse Publishing, 2013.
Quinn Latimer har ikke set Sarah Lucas’ udstilling på Museo Diego Rivera Anahuacalli i Mexico City. Hun har aldrig været i Mexico, og skriver om afstanden dertil og hendes forestillinger om hvordan Sarah Lucas’ skulpturer taler med Diego Rivieras store samling af Meso-amerikanske objekter.
The Studio of Giacometti, tekst af Jean Genet og billeder af Marc Camille Chaimowicz, Grey Tiger Books, 2014.
Jean Genet besøgte Giacometti i hans studio tilbage i 50’erne, også har Marc Camille Chaimowicz her meget senere besøgt Jean Genets tekst. En meget smuk lille bog hvor de i en trekant taler til, om og forbi hinanden.
Læserindlæg