Museet i Sorø genåbner

Det tidligere Vestsjællands kunstmuseum har taget navneforandring til Sorø Kunstmuseum og genåbner med en rap tilbygning tegnet af Lundgaard & Tranberg Arkitekter.

Sorø kunstmuseum. Den nye tilbygning med facaden med de karakteristiske keramiske teglsten. Fotograf: Anders Sune Berg.

De sidste par år har der været en lidt sær tendens hvad angår de danske kunstmuseers navne. Således blev Herning Kunstmuseum fornyeligt omdøbt til HEART, mens Nordjyllands kunstmuseum blev til KUNSTEN. Det er derfor med en hvis lettelse, at man konstaterer at udvidelsen af Vestsjællands kunstmuseum har medført en navneforandring som både er sober og logisk (og ikke står med versaler!). Sorø kunstmuseum hedder museet efter at den gamle godsforvalterbygning, som ligger i Sorøs historiske bydel, er blevet udvidet med en tilbygning tegnet af Lundgaard & Tranberg Arkitekter, som også kendes for Skuespilhuset i Københavns havn. Det nye museum, som ikke er mindre vellykket, er også kendetegnet af Lundgaard & Tranbergs særlige materialesensibilitet – træbeklædning i café og foredragssal; krydsfinérplader, der virker som varme, marmorerede tapeter; en knaldrød farve, som gør sig flot på skydedøre og inventar; samt den effektfulde facade, der er beklædt med en teglskal, en særlig bygningskeramik med en changerende effekt, den såkaldte Kolumba-sten.

Der er talrige nutidige eksempler på at det at tegne et kunstmuseum tolkes,  af arkitekter, som en fribillet til at gå helt Gehry-amok og skabe bygninger i skøre former med mærkelige, «spændende» vinkler. Det er en vildledelse, som ikke præger dette byggeri, for når det kommer til udstillingssalene er der ro på og tale om enkle, funktionelle rum.

Med den nye arkitektur får museet mulighed for at vise en betydeligt større del af samlingen, hvoraf nogle af fokusområderne har været den russiske ikonsamling og samlingen af 1980ernes vilde kunst (Peter Bonde, Erik A. Frandsen, Christian Lemmerz etc.). Genåbningen af museet markeres netop med en nyophængning af samlingen, som blandt andet byder på en sal med kunst fra 1960-1990erne (minimalisme, pop og koncept) – hvor Stig Brøggers cool fotocollager fra 1970, et sitrende Op-art maleri af Peter Bonnén samt fine papirarbejder af Albert Mertz er blandt højdepunkterne.

Den første særudstilling åbner 28. januar, 2012. Det er museets nye inspektør Birgitte Kirkhoff (tidligere ejer af det hedengangne Kirkhoff Contemporary, et af Københavns mest interessante gallerier i nyere tid), som står bag udstillingen, der er én ud af en serie på tre med materialitet som overordnet tema. Erindringens arkæologi tager således udgangspunkt i ting – «Tings taktile, sanselige kvaliteter og tings relation til vores erindring og vores historie» – og vil rumme bidrag af Martin Erik Andersen, Ib Braase, Emil Westman Hertz, Daniel Knorr, Marie Søndergaard Lolk, Gitte Schäfer og Sissel Tolaas. Næste udstilling i serien tager udgangspunkt i «jord» og vil blandt andet inddrage nogle af museets Land Art-værker.

Sorø Kunstmuseum genåbner for publikum i morgen.

Læserindlæg