
1000 x Dorthe I’m a Barbiegirl in a Horrorworld, Charlottenborg Forårsudstilling 2025, Kunsthal Charlottenborg, København
Til Forårsudstillingen havde årets kuratorer, kunstnerkollektivet coyote, valgt et bidrag af 1000 x Dorthe I’m a Barbiegirl in a Horrorworld – en anonym kunstnergruppe, som mødtes på et krisecenter for voldsramte kvinder. Den sælsomme, ekstremt voldsomme installation, Jul på krisecenteret (2024), indtog et helt rum i kunsthallen og bestod af elementer fra et midlertidigt hjem i krisen: Et væltet pamfletstativ, en legeborg fyldt med glimmer og Barbie-dukker, en plantegning over en lejlighed, en projektion med en gigantisk lædersofa. På et personligt og æstetisk plan var den installation noget af det mest originale, vi har oplevet i Danmark længe.

Reba Maybury, Private Life, O–Overgaden, København
Til preview på den britisk-pakistanske kunstner Reba Mayburys udstilling, havde vi lidt tømmermænd og var mere optagede af, hvordan vi mindst akavet kunne få fat i en danskvand uden at forstyrre velkomsttalen end faktisk at lytte til den. Hvilket viste sig at være til vores fordel, da vi endte oppe i udstillingen, der var stram og kompleks og perfekt overraskende. Her stod vi blandt mal-efter-tal-malerier af Edgar Degas’ lurende blik på sexarbejdere, der vasker sig efter endt arbejde – malet af Mayburys subs (kunstneren arbejder selv som dominatrix) – samt en duft, der skulle minde om Johnny Depp, for til sidst at opdage, at vi blev overvåget, mens vi selv lurede på kvinderne i færd med deres toilette.

Illiyeen x THICKET, Rå Hal, Aarhus, og Den Frie Udstillingsbygning, København
I to konstellationer i år har vi bevidnet THICKET – bestående af brødrene Dan og Adam Kjær Nielsen – der spiller en symbiotisk trommeduo på ét fælles trommesæt iført hovedklæder, så man kun kan se deres øjne. Begge gange i anledningen af Illiyeen, et fortløbende projekt af billedkunstner Eliyah Mesayer, til henholdsvis hendes soloudstilling All Rise på Rå Hal og i forbindelse med udstillingen Maybe we could both belong på Den Frie. Deres performance er både vildt forløsende og rørende. Det er smukt at se de to brødre miste og finde hinanden i et trommemaraton. Det er også bare sygt god musik.
– All all all er en udstillingsplatform og duo, bestående af kunsthistorikerne Sif Lindblad og Klara Li, som siden 2022 har udforsket forskellige udstillingsformater. Blandt de seneste projekter er Den Danske Pavillon, del af den internationale Gaza Biennale, og Ville Laurinkoskis Love in Relief, der tog form som tre 1,5 time lange performances. All all all åbner i nye lokaler til april.
Øvrige bidrag til årets julekalender, se her