P.S. Krøyer, Fra Københavns Børs, 1895, Skagens Museum, Skagen
Da jeg var i Skagen i oktober, besøgte jeg museet, hvor de hjemløse børsherrer pludselig hang side om side med fiskerne, forsamlingen omkring Sankt Hans-bålet og de andre skagboere. Der var noget ret spændende over mødet mellem de stive jakkesæt og høje hatte overfor de kanoniserede, landlige nationalromantiske motiver. Forskellige former for arbejde tænkte jeg — den industrielle revolutions profitmagere kontra bonderøven og livets simple glæder. Her forenet og i samme opløsning foranlediget af branden på Børsen i april.
Henriette Heise, Re:refrain, C.C.C., København
Litteraturkritikeren Frederic Jameson siger, at det er lettere at forestille sig verdens ende end enden på kapitalismen. Men verden ender for nogen hver dag. Henriette Heises 22 år gamle billeder af tomme lommer klæbet op på C.C.C.s kældervægge er blevet hos mig hele året, ligesom hendes tekst om «death and shiver» er det. De fleste af os er så heldige at have fået et sæt hænder, Heise spørger, hvad vi gør med dem.
Terrassen præsenterer: Yvonne Rainer, Palads, København
Helt fantastisk at få lov at se Rainers sort/hvide film mast op imod Poul Gerners afskallede pastelfacader i en af Nordens ældste biografer, og med bland-selv-slik og Gladiator II buldrende ved siden af. Hendes film synes så sindssygt ambitiøse, kompromisløse og relevante. Privilege fra 1990 undergraver konstant sin egen præmis for undersøgelsen af magtstrukturer; først som en dokumentar om overgangsalderen, senere som autobiografisk meta-film. Om Utopia står der på et tidspunkt: «The more impossible it seems, the more necessary it becomes».
– Asta Lynge er kunstner, bosat i København. I 2024 havde Lynge soloudstillinger på O-Overgaden i København og Francis Irv i New York. Hun var på gruppeudstillingen Marseilles, Illinois, Braunsfelder i Köln, og Artificial Optimism, Den Frie Udstillingsbygning i København.
Øvrige bidrag i Kunstkritikks julekalender her