Fremtiden, det er nu

Kunstige dyr, robotter med sanser og andre cyborgs synger med på en funky popsang om vores futuristiske samtid hos Jens Settergren i Ringsted Galleriet.

Jens Settergren, The GPS Will Take Me Home, 2019, Installation view, Ringsted Galleriet. Foto: Morten K. Jacobsen.

Det lille Ringsted Galleriet, der trods sit navn er mere kunstnerdrevet udstillingssted end kommercielt galleri, er med Jens Settergrens totalinstallation omdannet til et ret mystisk, minimalt landskab. På gulvet i det hvide udstillingsrum står adskillige kunstige sten, der gemmer på højttalere, som afspiller en lettere anstrengende popsang i surround sound. Højttaler-stenene er oprindeligt produceret til at indgå diskret i poolmiljøer, men her, midt i al hvidheden, ser de påfaldende artificielle ud.

På toppen af tre af højttalerne er monteret lokkeduer af den slags, man normalt anvender til at tiltrække fugle under jagt, og midt i rummet på en monitor møder vi en anden slags duer. I et 3D-animeret videoværk synger en flok byduer med tyk autotune med på den EDM-påvirkede popsang om en fremtid, der allerede er her. En due kommer susende hen over den hvide baggrund på en robotstøvsuger, mens den synger titel-refrænet, The GPS will take me home. Andre duer interagerer med sci-futuristike, elektroniske apparater; en meget kommunikerende mikrobølgeovn, et transportbånd og en kryostat til at nedkøle den afdøde menneskekrop, mens vi venter på at teknologien gør det muligt at genoplive den. 

Det handler om kunstig intelligens og simuleret liv, og her er byduen en passende protagonist; en observatør til det moderne menneskes liv i de storbyer, den for længst har tilpasset sig og nu bebor med naturlig selvfølgelighed. Fuglens instinktive evne til at finde vej over store afstande spejler Settergren i den GPS-teknologi, der tillader mennesket at gøre det samme, og peger derved på cyborglignende forbindelser imellem de levende og døde kræfter, vi normalt opfatter som hinandens modsætninger. 

Hos Settergren er hybriden den centrale figur, som medierer mellem det organiske liv, vi allerede har manipuleret så meget, at det egentlig naturlige er svært at udskille, og den teknologi, der i stigende grad opfører sig menneskelig.

Der er talende mikrobølgeovne, robotter, der kan navigere i hjemmet og kunstige fugle, der med simple vingebaskkalder levende fugle frem fra deres skjul. The GPS Will Take Me Home er herligt befriet fra løftede pegefingre, rynkede bryn og bekymrede formaninger om teknologiens indtog i vores liv. I stedet er den en funky, sci-fi-futuristisk undersøgelse af det netværk af mere eller mindre artificielle livsformer, der beboer vores samtids visuelle kultur. Fremtiden – det er nu!

Jens Settergren, The GPS Will Take Me Home, 2019, Installation view, Ringsted Galleriet. Foto: Morten K. Jacobsen.


Læserindlæg