Jordskælv, tsunamier, epidemier, asteroidenedslag, supervulkaner, zombieangreb og alskens apokalyptiske forestillinger – katastroferne kommer til at stå i kø på det nye udstillingssted X and Beyond, som åbner i København om kort tid. For denne gang er der – trods de godt 100 m2 og beliggenheden på Griffenfeldtsgade på indre Nørrebro – ikke tale om et kunstnerdrevet sted, men om en helt ny type forskningsbaseret visningssted, ikke før set i Danmark.
Det er kritiker, kurator og ph.d. i kunsthistorie Jacob Lillemose, der står bag udstillingsstedet, der er del af et post doc.-projekt under forskningsprojektet «Changing Disasters» under Copenhagen Center for Disaster Research.
– Copenhagen Center for Disaster Reseach er et af de førende steder for såkaldte «disaster studies», der er et enormt hot emne på den internationale akademiske scene. Disaster Studies er et forsøg på at skabe en interdisciplinær tilgang til katastrofer, som ikke bare fokuserer på den fysiske begivenhed, men også medtænker imaginære, økonomiske og politiske dimensioner. Det er også det, der ligger i stedets navn. Det handler om den katastrofale begivenhed – X’et – og alt det udenom. Nødvendigheden af en sådan tilgang er blevet mere og mere åbenlys efter katastrofer som orkanen Katrina og atomulykken i Fukushima, siger Jacob Lillemose til Kunstkritikk.
– Udstillingsstedet er tænkt som et forsøg på at lave katastrofeforskning med udstillingen som medie. Tanken er at trække kunst- og populærkulturelle udtryk med ind i diskussionen af, hvad katastrofer er, og hvad de betyder for vores eksistentielle, sociale og kulturelle perspektiver på verden og tilværelsen. Og så bruge udstillingen som et slags public interface for katastrofeforskningen.
Man skal altså ikke vente sig, at Københavns nye udstillingssted nødvendigvis vil udstille den hotteste samtidskunst, men at det bliver en platform for tematisk kuraterede udstillinger. Lillemose tilføjer:
– Det er ret vigtigt for mig, at jeg ikke forsøger at konkurrere med TOVES, Years, New Shelter Plan eller Overgaden, men laver en ny type af sted. Derudover kommer jeg til at arbejde tæt sammen med de kunstnere, der udstilles. Jeg vil være ret aktiv som kurator i forhold til at være med til at udvikle udstillingerne. Man kan sige at jeg bliver en blanding af producent og sparringspartner, hvor jeg bringer min tematiske viden og forskningen på Changing Disasters i spil med kunstnernes værker. På den måde kommer X and Beyond til at adskille sig fra de fleste udstillingssteder i København. Det er hverken galleri eller institution, ikke kommercielt og ikke kunsthistorie. Hvis det er noget, er det et projektrum, hvor jeg kuraterer kunstnerne i forhold til specifikke formater og undertemaer, udfordrer dem med mit katastrofeperspektiv, for at åbne nye aspekter i deres værk.
– Håbet er, at der over tid opbygges en viden og interesse, som ideelt set kan skabe en udvidet «disaster literacy», der gør publikum i stand til at reflektere og italesætte katastrofers betydning. Det er lidt ligesom Manifesta i Limburg for et par år siden, hvor en af udstillingerne handlede om kulindustriens historie lokalt og globalt. Det er det institutionelle statement – et meget specifikt indholdsfokus.
Når stedet åbner i begyndelsen af marts bliver det med den tyske outsiderkunstner Rainer Hestermanns computertegnede katastrofebilleder. Senere følger en udstilling med Søren Thilo Funder om «survivalism, Voltaire og Predator». Alt er ikke fastlagt endnu. Som Lillemose siger:
– Jeg er jo ret eklektisk anlagt, så selvom samtidskunst kommer til at være et omdrejningspunkt for X and Beyond, så bliver det blot et element af mange. Der kommer også en masse litteratur og film. Tegneserier og musik. Der bliver lange udstillinger, korte udstillinger, workshops, talks, screenings med mere. Der er også samarbejder med andre institutioner i støbeskeen. Og så bliver der sikkert også noget med zombier…